Annonsören behöver någon form av kundklubb, medlemskap eller lojalitetsprogram!

För att en annonsör ska kunna gå in i Pinjata så behövs någon form av kunddata. Det räcker inte med att företag har kunder som handlar hos dem. Annonsören behöver ha möjlighet att koppla transaktionen till en unik individ. Det betyder att annonsören behöver någon form av kundklubb, medlemskap eller lojalitetsprogram. Pinjata fungerar även väl för annonsörer som har försäljning offline, alltså i fysisk butik. Att man inom e-handel har kunnat jobba med re-targeting vet många men nu har annonsören även möjlighet att nå dem som handlar i fysisk butik och sedan exponera annonser på våra sajter. Ju mer annonsören vet om sina kunders transaktioner, desto bättre Pinjata-kampanj kan vi göra.

Kvaliteten på annonsörens kunddata är avgörande och det är oftast inte tillräckligt med att enbart veta namn, mail och telefonnummer. Det bör finnas kunskap om olika typer av transaktionsdata, så som vilka produkter man handlat eller hur ofta man handlar.

Pinjata skiljer sig från traditionell annonsering då den syftar till att främst öka värdet på befintliga kunder. Det är därför inte säkert att den kontaktperson som idag används är rätt person att ta beslut om en Pinjata-kampanj. Produkten är inte heller ultimat för att säljas in till mediabyråer, utan behöver gå direkt via annonsören. När ett möte bokas är det bra om personer som arbetar med följande är med:

  • Lojalitet/CRM
  • Direktutskick
  • Mandat att ta beslut kring att låsa en affär (någon som kan ta beslut om marknadsbudgeten).
  • Teknisk förståelse (förstår segmenteringsprocessen)