Annonsen.

Väljer annonsören att använda sig av ett HTLM-material måste det vara responsivt. Det betyder att annonsen anpassar sig efter storleken på webbläsarfönstrets inre storlek (s.k. viewport), med bevarad synlighet och funktionalitet. Tänk på att ett webbläsarfönsters viewport har en bredare aspect ratio än skärmupplösningar, då man även räknar in operativsystemets och webbläsarens verktygsfält. Följande materialspecifikationer måste uppfyllas.

  • Filformat – GIF, HTML5, JPG, PNG
  • Formattyper – Display, Rich Media
  • Enheter – Desktop, tablet, mobil
  • Dimensioner – 1920×1080 px (mobil 320×480 px)
  • Maxvikt – 300 kb (mobil 150 kb)

Observera att material i både desktop/tablet och mobil behövs i Pinjata-kampanjen.

  • Ljud – Ljud får endast aktiveras vid klick – ej mouse-over. Ljudet måste ha en på-/av-knapp.

  • Browsers – Internet Explorer, Mozilla Firefox, Safari, Opera, Google Chrome
  • Welcome Page vikt – Maxvikt display: 300 kB, maxvikt video: 2000 kB

Annonsproducenten ansvarar för materialets funktionalitet och utformning. Materialet får inte utformas på så sätt att annonsen kan misstas för redaktionellt innehåll och får inte heller innehålla en kod som kan vara skadlig för användaren.

Pinjata-annonsprodukt lämpar sig inte för företag inom läkemedel-, spel-, alkohol- eller nikotinbranschen. Konsumenter i dessa branscher anses vara särskilt mottagliga och känsliga för reklambudskap. En individanpassad annonsering av Pinjatas karaktär anses därför inte passande.