Genom att följa stegen nedan kommer du att kunna genomföra en riktad kampanj till dina befintliga kunder med hjälp av Pinjata.
Steg 1 – Segmentering av er kunddata
Det första steget mot en Pinjata-kampanj är identifiera målet med din kampanj. Exempel på mål skulle kunna vara att minska avhopp (churn) av kunder eller att få kunder att prova en ny vara i ett sortiment. När målet med kampanjen är identifierat är det dags att gå in i ert CRM/affärssystem och göra ett urval bland dina befintliga kunder.
Steg 2 – Spara i rätt dataformat
CSV är ett krav. Antingen exporterar du ut en CSV-fil direkt från ditt affärssystem eller så sparar du om en befintlig excelfil till CSV och då är det 2 saker du behöver tänka på.
- Döp kolumnerna/rubrikerna enligt våra instruktioner (Se nedan)
- Spara till CSV på korrekt sätt (Se nedan)
Steg 3 – Ladda upp fil för matchning
När du har skapat en CSV-fil som har rätt format kan du använda det säkra Pinjata-gränssnittet för att ladda upp din fil. Det förutsätts att du har fått ett inbjudningsmail till Pinjata och att du har ändrat ditt lösenord för att skapat ditt konto. För att kunna ladda upp ett segment behöver även din kontaktperson i Pinjata-teamet ha skapat en kampanj att ladda upp under. Om något inte stämmer kontakta din kontaktperson för Pinjata eller maila support@pinjata.se så får du hjälp med detta.
Steg 4 – Ladda upp fil för kampanjresultat
Efter avslutad Pinjata-kampanj är det dags att mäta resultatet på annonsen genom att du som kund laddar upp en resultatfil med de personer som har konverterat och ingick i segmentet som du laddade upp när kampen startade. Vi behöver då antal ordrar under perioden samt ordervärde eller annan data som är relevant att mäta, beroende på vilka mål som satts upp när kampanjen planerades. Vi kommer ersätta personuppgifter i resultatfilen med vilken grupptillhörighet personen hade. På detta sätt skiljer vi ut de individer som vi lyckades matcha, och ingår i Pinjata-gruppen, mot de som vi inte lyckades matcha, och som då får utgöra kontrollgruppen som vi mäter mot.
Leave A Comment